W naszym cyklu Instruktor radzi jak zdać prawo jazdy poruszamy najczęstsze bolączki kursantów. Sprawdź koniecznie nasze poprzednie wpisy i nie popełnił błędu na egzaminie!
Przejdźmy zatem do rozwiązania problemów!
Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
Poza wymuszeniem pierwszeństwa podczas wjazdu na rondo, kursanci często nieprawidłowo sygnalizują manewry, a także nieodpowiednio technicznie przygotowują samochód. Brak użycia kierunkowskazu podczas opuszczania skrzyżowania to błąd.
Niekorzystne jest też zbyt szybkie podjeżdżanie do skrzyżowania na zbyt wysokim biegu, ponieważ w większości przypadków zasady pierwszeństwa (znak A-7 przed wjazdem) i geometria skrzyżowania wymuszają hamowanie i wolniejszą jazdę.
Prawy kierunkowskaz podczas zjazdu z ronda jest obowiązkiem, dlatego dobrze jest go włączyć tuż po minięciu przedostatniego zjazdu, licząc od docelowego. Przed wjazdem na rondo dobrze jest zredukować prędkość do około 15-20 km/h i wybrać drugi bieg, aby wjazd i przejazd odbywał się przy maksymalnej płynności i możliwości obserwacji otoczenia.
Przejazd przez przejścia dla pieszych
Błędem jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i niedostateczna obserwacja otoczenia.
Należy podczas jazdy na wprost obserwować otoczenie przejść dla pieszych i zachowanie pieszych z dużym wyprzedzeniem. Widząc kogoś, kto idzie w kierunku przejścia, nawet jeszcze niezwrócony bezpośrednio w stronę jezdni, trzeba monitorować zachowanie takiej osoby i liczyć się z koniecznością hamowania. Dobrze też rozejrzeć się dalej od krawędzi jezdni w obrębie skrzyżowań, ponieważ podczas zmiany kierunku jazdy nie ma często możliwości sprawdzenia tego wcześniej.
Ostrożność należy zwiększyć, jeżeli z przejściem dla pieszych połączony jest przejazd dla rowerzystów. Zawsze z dwojga złego w przypadku wątpliwości lepiej jest zatrzymać pojazd i ewentualnie ponownie ruszyć, niż przejechać zbyt blisko podchodzącego pieszego.
Nie odkładaj planów na jutro
Zapisz się na kurs już dziś!